Betul ke guru ni pembiak?

Monday, January 25, 2010

Hari ni isu paling membakar jiwa ni adalah tajuk utama akhbar Kosmo. 
Guru Pembiak budaya Saman!
Wah! Hebat sungguh. Diri ni pun mula lah tertanya, Eh! Dah ramai sangat ke cikgu yang saman menyaman sampai orang ni boleh cakap camtu? Apesal aku nih tak tau? Kalau tak boleh la aku join sekali..


Laa, bila mula baca rupa2 nya yang dikatakan pembiak ni atas kiraan dua tiga orang.. Aihh, kenapa kena kata pembiak budaya saman? Hanya kerana dua tiga orang guru yang cuba dapatkan hak mereka sebagai pekerja dari majikan diorang? Kalau kes pekerja yang saman majikan dari pihak swasta, tak dengar pulak dipanggil pembiak? Ibu bapa yang datang sekolah serang guru, tak pula highlight di akhbar dan dikatakan pemula budaya "melawan cikgu" yang rata2 di ikuti oleh anak2 mereka tu. Bagaimana pula anak2 murid melawan cikgu, menyerang cikgu, merosakkan harta benda cikgu mereka? Takde pula di gembar gemburkan. Kenapa? Sebab orang akan kata salah guru2 juga. So, ini satu keadaan no win situation, bukan?

Rasanya sebelum ni pun dah ada ramai orang lain yang saman menyaman antara satu sama lain atas sebab2 yang laaagggii tak munasabah. Kenapa tak kata mereka tu pembiak?


Mungkin pada pendapat ramai tindakan mereka itu bukanla yang paling tepat. Mungkin, mereka telah cuba semua saluran yang kurang provokatif dan menemui jalan yang buntu. Tiada sape yang nak bantu mereka untuk mendapatkan hak mereka. Tiada penerangan yang cukup memuaskan hati mereka atas tindakan yang menekan mereka itu. Sesiapa pun kalau ditekan dan dipaksa, akan membuat sesuatu di luar jangkaan. Tiada sape yang boleh jawab teka teki "kenapa". Mesti bila guru2 ni buat keputusan menyaman, ianya bukan satu keputusan yang di ambil sekelip mata.  


Yang pasti tak semua guru akan ambil tindakan itu. Jika dikira peratus guru yang berani untuk berbuat demikian, peratusannya, alahai..sekelumit cuma..dari beribu-ribu guru. 

Hairan betul..

cikgu-dulu-vs-cikgu-hari-ni by Zack Zukhairi
 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada