Dongengan tentang wang

Wednesday, April 21, 2010

Bismillahirahmanirahim..


Hari ni rasanya kita nak kongsi sikit tentang satu artikel yang kita baca. Tentang kebebasan kewangan dan 5 ketidakbenaran tentang wang.. Manalah tau ada rakan2 kita yang masih muda dan belum lagi bekerja, ataupun yang baru nak mengumpul harta boleh mendapat ilmu dari apa yang kita baca hari ni.


Kebebasan Kewangan maknanya tiada pergantungan kepada orang lain, tiada hutang piutang dan wang yang ada lebih dari mencukupi untuk membiaya perbelanjaan harian kita.


Tapi ada 5 tanggapan tentang wang yang tidak benar / tak berapa betul.



Tanggapan #1 - Wang itu tidak penting..


Hmm, yang ni kita setuju lah dengan penulis bila dia kata mana boleh wang tu tak penting. Wang sangat penting, lagi2 dalam abad ke 21 ni. Semuanya pakai duit. Dulu2 boleh la hidup kalau duit tu takde. La ni duk kat bandar, takde lagi la nak bercucuk tanam sayur2an sendiri, ternak ayam and lembu dan sembelih bila nak makan.
Memangla sekarang ni wang tu amat penting...TAPI mungkin wang itu bukan segala-galanya. Tak la sampai kita ni perlu lakukan yang haram dan berdosa untuk mendapat kebebasan kewangan tu..


Tanggapan #2 - Wang tidak akan membawa kebahagiaan


Alamak! Who are we kidding? Semua orang tau dan akan agree, macammana pun kehadiran wang itu akan sedikit sebanyak memberikan rasa gembira dan bahagia. Lagi2 kalau dengan wang itu dapat membeli makanan dan segala barang keperluan yang mencukupi untuk diri dan keluarga kita. 


Dengan wang kita akan lebih senang duduk. Boleh beli apa yang kita hendak tanpa berhutang, Boleh pegi kemana hendak untuk berlibur dan berehat tanpa berbajet ciput.


Yang miskin akan merasa perit dan sempit dalam kehidupan mereka, samada kita nak percaya atau tidak. Yang miskin hanya akan merasa gembira dan bahagia jika dan hanya jika mereka hidup di dalam dunia mereka sendiri tanpa melibatkan orang lain.


Tanggapan #3 - Susah untuk menjadi kaya


Susah ke? Susah kot? Yang pasti susah ialah memberikan komitmen untuk berjaya dan menjadi kaya. Sebab dengan komitmen itu datangnya motivasi untuk berkorban masa dan tenaga serta berfikiran kreatif sambil berdaya saing. Itu yang paling susah. 


Lagi satu susah adalah untuk menghadapi kegagalan demi kegagalan. The fear of failure.. Susah untuk ubah persepsi diri dan paradigma minda..


Tanggapan #4 - Perlu bekerja kuat untuk jadi kaya


Pada pandangan kita, nothing comes free..NOTHING! So kita ni dalam agreement dengan kenyataan di atas. Dalam artikel yang kita baca, penulis dia kata ada cara nak goyang kaki and jadi kaya. Kalau gitu, lama dah kita ni goyang kaki tapi tak kaya2 pun.. 


Segala yang kita buat mesti ada usaha. Lebih banyak usaha, maka lebih banyak hasilnya. Yang goyang kaki jadi kaya adalah orang yang dah memang kaya. Tapi sebelum dia jadi kaya, orang kaya tu pun PASTI bekerja keras untuk kumpul harta yang ada. 


In fact penulis ni ada gak tulis - "Bersungguh-sungguh untuk memperbaiki diri.." Maknanya satu jea. Rajin2 lah berusaha dengan gigih..


Tanggapan #5 - Sekarang zaman susah nak buat wang.


Sebenarnya, sekarang ni dengan adanya bermacam-macam teknologi, lagi senang nak dekati bakal2 pelanggan dan rakan niaga. Bak kata arwah Pakcik Astro dulu, Macam Macam Ada! Facebook, Twitter, Chirp, Nuffnang dan macam-macam lagi komuniti yang boleh digunakan untuk mengembangkan rangkaian rakan dan kenalan. Kurang perbelanjaan dan kos-kos pengiklanan atas kertas dan kemudahan mengorganisasikan segala rancangan.


But the last part was the best part after all. Ditulis dalam artikel tersebut, orang kaya sebenar adalah orang yang

  • bersemangat tabah
  • fokus dalam mencari kekayaan lebih dari membelanjakannya
  • sentiasa berjimat
  • berdisplin
  • sentiasa merancang kejayaan
  • bertindak atas rancangan tersebut
  • mengelak diri dari berhutang
  • sentiasa belajar
  • selalu mencari peluang
  • sentiasa berfikiran positif terhadap wang
Kemahuan tidak memadai dengan menunggu. Ia perlu pergerakan untuk berhasil. Kita boleh membaca segala rujukan motivasi yang ada dan menganalisa diri kita seadanya, namun tanpa sebarang tindakan, tiada yang dapat dibuktikan.

The end. Thank you.





 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada