To Rotan or Not to Rotan?

Friday, April 23, 2010

Isu yang sangat sensitif di sekolah kala ini. Ni persoalan yang perlu dipikirkan oleh pihak ibubapa dan juga guru2 disekolah.. Masalah bagai duri dalam daging antara warga pendidik dan para ibubapa. Tapi macammana pun mangsanya tetap jiwa yang hendak dibentuk tu.


Kita pun tak tau nak kata sebenarnya. Dulu kita dididik dengan rotan tapi rasanya tak de lah selalu pun kena rotan. Tapi budak la ni, yang pegang rotan rasa macam nak rotan je tiap tiap hari. Kenapa ek? Hati diorang ni makin keras ker? Salah sape? Salah cikgu? Salah mak ayah? KAlau camtu, kita ni pusing kiri pun salah, pusing kanan pun salah. 


Budak sekolah sekarang semakin ramai yang tak hormat cikgu dia. Kenapa ek? Sebab mak ayah diorang sendiri pun pandang kerjaya cikgu ni sebelah mata.


"Alah, cikgu nye pun bukannya betul sangat."


"La, cikgu pun buat salah jugak"


Memangla kita ni akui, cikgu ni pun manusia jugak. Tapi rasanya tu lah beza paling utama antara cikgu dulu dengan cikgu sekarang.


Cikgu dulu jadi cikgu sebab memang nak jadikan anak bangsa lebih baik tanpa meminta pulangan apa, tanpa mengejar wang ringgit dan tugas dijalankan dengan ikhlas.
Cikgu sekarang nak jugak jadikan anak bangsa lebih baik... tapi tekanan hidup masa kini menjadikan cikgu sekarang berkira. Masih ikhlas tapi sedikit sebanyak tetap berkira, samada berkenaan wang ringgit mahupun masa.


Mak ayah dulu dan mak ayah sekarang pun berbeza jugak.


Mak ayah dulu meletakkan harapan dan kepercayaan sepenuhnya kepada pendidik anak2 mereka, moga anak2 mereka jadi lebih pandai dari diri mereka dan lebih berjaya dari mereka.
Mak ayah sekarang merasakan diri mereka lebih pandai dari cikgu2 yang menjaga anak mereka semasa mereka pergi bekerja saban hari. In fact, cikgu tution anak mereka lebih tahu berbanding cikgu di sekolah.


Mak ayah dulu akan percaya bahawa tindakan cikgu itu sentiasa betul. Jika anak di rotan, mesti anak mereka la yang buat salah. Kalau tak, masa kan cikgu nak rotan atau sentuh, bukan?
Mak ayah sekarang lebih percayakan anak mereka yang mereka tak jumpa seharian dan tinggalkan di rumah tanpa pengawasan sempurna. Anak mereka tak pernah berbohong, jadi wajib cikgu dia yang menipu dan cuba membuat hal.


Tapi ini bukanlah satu kepiawaian yang menyeluruh. Ramai lagi ibu bapa yang masih percaya akan kewibawaan cikgu anak mereka yang cuba sama2 mendidik anak2. Kita sendiri percaya kalau anak kita dirotan, mesti ada sebab tertentu dia kena rotan. Ada silapnya. 


Kalau anak kita takut dengan cikgu dia, mesti anak kita lebih tumpukan perhatian dalam kelas dan mesti lebih senang cikgu dia sampaikan ilmu pada anak kita. Kan itu dah menjadi amanah cikgu tu untuk turunkan ilmu tu. Kalau dia tak sampaikan pada anak orang lain disebabkan karenah anak kita sorang tu, isk..kan dah berdosa kita ni. Nauzubillah.




 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada