Ujibakat Imam Muda

Tuesday, April 20, 2010

Sabtu lepas (17hb), kitorang teman adik ipar kita pegi audition tuk imam muda dekat Pusat Islam KL ie JAWI. Besar kompleksnye kalau tengok dari dalam. Tak sangka tempat dia luas dan menarik. 

Anyway, adik ipar kita ni umur dia 19 tahun and dia ada menunjukkan minat nak cuba nasib kat audition imam muda nih. Yelah, kalau dapat hadiah dia agak lumayan jugaklah. Juara dapat sambung belajar, gi haji, dapat cash prize RM20k. Lepas tu boleh jadi imam kat Masjid Negara. Jadi, kitorang berilah sokongan dan hantar dia ke JAWI dalam kul 9 pagi. 


Sampai kat situ dalam kul 10 pagi, dah ramai rupanya orang yang mendaftar tuk jadi imam muda ni. Mungkin tak la seramai calon2 wannabe Akademi Fantasia, tapi cukup meriah la kat tempat audition tu. Adik kita dapatla nombor 1769. Masukla dewan. Ingatkan sekajap je auditionnye, rupanya masa tu baru nombor 1622 tengah diberi peluang. Adus! Lambat lagi la gayanya. Dugaan..


Sempat jugak la kitorang mendengar beberapa calon2 wannabe ni berujibakat. Syarat dia nampak macam mudah je. Baca Surah Al-fatihah. Kalau lulus, calon akan diberi surah lain untuk diperdengarkan. Ya Allah! Susah rupanya. Dengan berbekalkan Al-Fatihah tu, dari pukul 10 pagi sampai pukul 12 tengahari, belum ada lagi calon yang dapat lepas pun peringkat 1. Aduss..


Tapi paham jugak rasional di sebalik kepayahan nak lepas peringkat 1 tu. Nak jadi imam, mesti lah cari yang terbaik. Mana leh ambik yang sembarangan. Tapi rupanya, banyak perkara dalam bacaan kita yang tak berapa betul tapi kita jer yang tak tahu. Kena perbaiki ni. On my must do list..


Tentang adik ipar kita tu, rezeki dia takde tahun nih. Usia dia muda lagi, naik pentas dok depan mikrofon, diri sudah jadi gugup. Maka bacaan dia tak mantap. Maka takde jodoh la dia dan program realiti Imam Muda.

'Takpe dik. Tahun depan cuba lagi, insya Allah.'










 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada